Fotografia produktowa. Czyli jak wyróżnić się w tłumie

 

 

Aby nasze zdjęcia były w stanie oddać rzeczywisty wygląd eksponatów, które fotografujemy, powinniśmy zadbać o kilka istotnych szczegółów, takich jak: oświetlenie, tło, ustawienie i odpowiednia prezentacja przedmiotu. Dziś zajmiemy sie fotografią bezcieniową, najbardziej czytelnym i przejrzystym ukazaniem fotografowanego obiektu.

Poniżej zestaw! Namiot bezcieniowy, dwie mini lampy studyjne. Takie mini studio nie zajmie wam dużo miejsca.

 

 

Jakiego światła potrzebujemy? 

Najlepiej fotografować w świetle dziennym, ale tak, aby promienie słońca nie świeciły bezpośrednio na fotografowany obiekt. Idealne światło powinno być miękkie (takie, które zostało przez coś przepuszczone lub odbite). Najlepsze warunki pogodowe do zdjęć produktowych to zachmurzone niebo, którego szczególnie w zimie nie brakuje. Światło dzienne to barwa 5500k.

Na co musimy uważać?? Na kurz i wszelkie okruszki  - łatwo są przyciągane przez takie podłoże.

Kadrowanie — zadbaj o detale
Jeśli ktoś chce kupić w serwisie aukcyjnym przedmioty używane, zawsze zależy mu na obejrzeniu detali, które pokażą, w jakim stanie jest produkt. Dzisiejsze smartfony umożliwiają fotografowanie ze świetnym zachowaniem szczegółów w trybie makro. Jeśli twój smartfon ma taki tryb, włącz go. Im więcej zdjęć zrobisz, tym większe zaufanie wzbudzisz u potencjalnego nabywcy. Nie rób zdjęć wyłącznie z góry. Dobrze jest, kiedy aparat i produkt będą w jednej osi, chyba że fotografujesz płaską rzecz, np. smartfona, wtedy zdjęcia z góry są jak najbardziej wskazane. Fotografowany produkt powinien wypełniać większość kadru. Poniżej można zobaczyć różnicę między dobrze a źle skadrowanym zdjęciem.


Naturalność kolorów
Zdjęcia na aukcje muszą dokładnie pokazywać produkt, dlatego polecam fotografować w świetle dziennym, które nie przekłamuje kolorystyki. Światło na szczęście da się skorygować. Przed zrobieniem zdjęcia poszukaj funkcji Balans bieli. Zazwyczaj jest kilka ustawień, takich jak: pochmurno, słonecznie czy żarówka. Dobierz ustawienia zgodnie z warunkami, w jakich fotografujesz. Dzięki temu kolorystyka będzie taka jak naturalna, a klient zobaczy to, co kupuje.

Namiot bezcieniowy

Kolejną cudną rzeczą jest namiot bezcieniowy. Co daje? Miękkie światło, wyraźne kolorki, ładne kontury i przede wszystkim: brak brzydkich cieni. Zrobić go prosto, równie prosto kupić.

Jako podstawka pod fotografowane przedmioty użyć można białej płyty poliakrylowej kupionej w którymkolwiek markecie budowlanym, którą można wygiąć pistoletem do opalania. Można też używać różnych materiałów komponujących się kolorystycznie z fotografowanym materiałem.

Na zewnątrz namiotu zamontowane jest oświetlenie z lamp bezcieniowych. W zależności kto, gdzie i jak to montuje, najlepiej jest to zrobić na statywach, można wtedy dowolnie ustawiać oświetlenie z stosunku do namiotu bezcieniowego, bo fotografowane przedmioty mogą tego wymagać.

Użyć możemy również stołu bezcieniowego.

        
Ostrość  zdjęć?
Zdjęcia na aukcje muszą być ostre. Na ostrość mają wpływ dwa czynniki: układ autofokusu oraz poruszenie. Ostrość zawsze ustawiaj na fotografowany produkt, a smartfona, jeśli nie możesz go podeprzeć, trzymaj pewnie oburącz.

Ekspozycja

Aparaty w smartfonach często wyposażone są w tzw. korekcję ekspozycji, czyli rozjaśnianie lub przyciemnianie zdjęcia już w momencie jego robienia. Być może cię zaskoczę, ale jeśli fotografuje się ciemny obiekt, trzeba zastosować korekcję na minus, a jeśli jest to bardzo jasny produkt — na plus. Dlaczego? Aparat zawsze dąży do uśrednienia jasności, stąd te korekcje. Powyżej znajdują się zdjęcia jasnego i ciemnego przedmiotu zrobione bez żadnej korekcji. Jak widać, fotografia z ciemniejszym produktem jest jaśniejsza przy tych samych ustawieniach.

Obróbka

Zdjęcia na aukcje to już poważniejsza sprawa. Na szczęście jest mnóstwo aplikacji na smartfony, dzięki którym będą one wyglądać jeszcze lepiej.

W fotografii produktowej wystarczy bardzo prosta obróbka ograniczająca się do czterech narzędzi: jasności, kontrastu, jaskrawości i balansu bieli. Jasność zdjęcia powinna pozwolić na ocenę najdrobniejszych szczegółów, a kontrast odpowiada za atrakcyjność ujęcia. Jeśli zwiększy się kontrast, kolory są podbijane, więc należy je skorygować, zmniejszając jaskrawość.

Prawidłowo prowadzony sklep internetowy powinien posiadać profesjonalne galerie zdjęć prezentujące asortyment sklepu. Nowoczesne packshoty, czyli wyraźne fotografie reklamowe możemy uzykać dziś za pomocą namiotów i stołów bezcieniowych. Ostre, wyraźne, prezentujące walory danego stroju, dopasowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców zdjęcia sprawią, że sklep zdecydowanie zwiększy swoje sprzedażowe wyniki. Zakup ubrań przez internet jest siłą rzeczy wyjątkowo utrudniony, ponieważ nie można przymierzyć danego stroju. Dlatego tak dużą rolę odgrywają tutaj zdjęcia, które mają niemal zastąpić przymierzalnię.